fbpx

Mikä on markkinoinnin vuosikello?

Lyhyesti sanottuna markkinoinnin vuosikello on tehokas tapa koota kaikki vuoden aikana tapahtuvat markkinointitoimenpiteet yhteen.
Vuosikellossa on jokaisella kuukaudella kohta, johon merkitään tärkeät markkinoinnin toimenpiteet ylös. Se voi olla Excel-taulukko, lista tai kellon muotoinen. Ei ole väliä, kunhan se on sinulle selkeä.
Vuosikelloon voidaan merkitä tarkasti tärkeät somepostausten aiheet ja niiden ajankohdat. Myös tulevat messut ja tapahtumat kannattaa merkitä ylös, koska onhan nekin osa markkinointia. 

Vuosikellon suunnittelu kannattaa aloittaa jo loppuvuodesta. Itse toteutan vuosikellon jo marraskuussa, samaan aikaan kun suunnittelen tulevan vuoden markkinointia. Tulevan vuoden tärkeimmät tapahtumat ovat jo tuolloin tiedossa.

Markkinoinnin vuosikellon hyödyt

Törmään silloin tällöin yrittäjiin, joilla ei ole selkeää kuvaa markkinoinnista. Jotkut yksinyrittäjät myös ajattelevat, että mitä hyötyä on kirjata asioita ylös, jos itse tietää mitä milloinkin pitää markkinoida. 

Siitä on hyötyä, sillä hyvin suunniteltu markkinointi säästää miettimisaikaa. Voit vain katsoa vuosikellosta mitä pitää minäkin kuukautena tehdä markkinoinnin osalta. Vuosikello auttaa myös markkinointibudjetin laadinnassa ja selkeyttää ajatuksia. Kun tiedät jo suunnilleen milloin markkinoit ja mitä, osaat arvioida paremmin markkinointiin meneviä kuluja. 

Muista kirjata myös kuukausittaiset markkinointitoimenpiteet kalenteriin ja toteuta ne! Vuosikellosta ei ole mitään hyötyä, jos et aio noudattaa sitä.

Tarvitsetko apua vuosikellon suunnittelussa?

Katariina Rautanen

Katariina Rautanen

Yrittäjä

Autan sinua mielelläni vuosikellon suunnittelussa!
Ota yhteyttä, niin sovitaan tapaaminen ja suunnitellaan yrityksesi tarpeille sopiva suunnitelma.
Tapaamisen kesto: 1,5h
Hinta: 150€ + alv 24%